Als allereerste is het belangrijk om te weten dat het een eigen en unieke tekst moet zijn. Teksten van andere websites kopiëren of dezelfde tekst met een paar andere woorden op verschillende pagina’s gebruiken werkt niet. De tekst moet uniek zijn en relevant aan het onderwerp. Een website over voetbal met daarin een tekst over zwembroeken zal door de zoekmachines als minder relevant beschouwd worden.
Kopjes/titels van teksten zijn erg belangrijk om goed gevonden te worden door zoekmachines. In een tekst worden verschillende koppen meegeven doormiddel van de bekende ‘h1’,‘h2’ etc. Deze koppen worden opgemerkt door de zoekmachines en als belangrijk geacht. Het is dus handig om relevante zoektermen voor de website in deze kopjes te verwerken. Lees hier meer over in het artikel over de SEO structuur.
Het is belangrijk om de juiste woorden voor een tekst te kiezen. Het is erg uitnodigend om alle relevante zoekwoorden zo vaak mogelijk in een tekst terug te laten komen. Dit wordt echter gezien door de zoekmachines en bij overmatig gebruik van dezelfde woorden kan dit negatief uitpakken in de resultaten van een zoekmachine. Er moet een juiste balans in de woorden zitten en het is handig om synoniemen te gebruiken
Een SEO-tekst moet een volwaardige tekst zijn. 5 regels met in elke regel een relevant zoekwoord is niet genoeg. Voor een goede tekst zit je al gauw op zo’n 250 woorden. Daarnaast moet een tekst behalve voor de zoekmachines ook voor de ‘normale’ bezoeker interessant zijn om te lezen. Wanneer een tekst te lang is en er geforceerd woorden herhaalt worden kan die voor de bezoeker van de website onprettig lezen. Het is daarom belangrijk om een goede balans te vinden tussen de lengte van een tekst en het gebruik van de juiste woorden. Het is belangrijk dat de gebruiker de tekst ook echt leest en dit als waardevol ziet. Een waardevolle SEO tekst is bijvoorbeeld een handleiding voor het gebruik van een product.